HUI:
Divendres 29 de Març de 2024 /
Obert de 10 a 14h i 16 a 20h
Diumenge 18 d'octubre a les 12 h
CONCERTS AL MuVIM
VIOLA OPPRESSION
David Fons (viola) i Kei Hikichi (piano)
Gratuïta
Fit for English speakers
Concert en què el violista David Fons, acompanyat per la pianista japonesa Kei Hikichi, interpretarà la Suite de Romeo i Julieta Op. 64 de Serguei Prokófiev (1891-1953) i la Sonata per a viola i piano op. 147 de Dmitri Xostakóvitx (1906-1975). Última obra del compositor rus, una de les dues composicions que Fons va enregistrar en el seu CD «Viola Oppression» (Orpheus Classical).

El ballet de Romeo i Julieta fou escrit per Serguei Prokófiev (1891-1953) per a orquestra, i l’estrena va tindre lloc l’any 1940. La Suite per a viola i piano respon a un arranjament del viola, nascut a Moscou, Vadim Borisovsky (1900-1970). Es tracta d’una obra que requereix una gran virtuositat per part dels intèrprets.

Serguei Prokófiev

La carrera ascendent de Dmitri Xostakóvitx (1906-1975) va patir un inesperat revés amb l'estrena en 1934 de la seua segona òpera, Lady Macbeth de Mtsensk: amb tot i ser entusiàsticament rebuda pel públic, tant a Leningrad com en la seua posterior escenificació a Moscou, va ser retirada de cartell després de l'aparició d'una crítica al diari oficial Pravda, titulada «Caos en lloc de música», en la qual s'acusava al compositor d'haver escrit un «concert d'udols», alié als pressupostos de la música socialista, que havia de ser clara i fàcilment assequible. 

S'iniciava així una llarga i contradictòria relació amb el règim estalinista: mentre a Occident era considerat el compositor oficial soviètic, al seu propi país Xostakóvitx va haver de patir les ingerències de les autoritats culturals. Malgrat això, gràcies a la seua aparent acceptació tàcita dels preceptes del realisme socialista, va aconseguir mantenir incòlume la seua creativitat.

Dmitri Xostakóvitx

Després de la mort de Stalin el 1953, la música de Xostakóvitx es va fer més personal, cosa que es va traduir en una llarga sèrie de partitures presidides per la idea de la mort. És el cas de les tres últimes simfonies. Després de l'última, escrita el 1971, es va refugiar en la seua música de cambra, la més íntima: els seus quartets de corda i la seua Sonata per a viola i piano op. 147, on el compositor va trobar el mitjà idoni amb el qual expressar les seues preocupacions i pors d'una manera privada. En aquesta última obra, Xostakóvitx imprimeix un sentiment de resignació a tot arreu, en certa mesura contrapesat per un fort sentit de serenitat. Al final, l'obra sembla ser l'expressió del compositor que arriba a un acord amb el seu destí. La Sonata per a viola i piano és la peça on conflueixen la repressió, la por a la mort i els petits homenatges als seus inspiradors.

Juan Luis Martínez

Restriccions especials d'aforament per la Covid-19

Les entrades es repartiran des de les 11 h al vestíbul del museu

Sense entrada no es podrà accedir a la Sala d'Actes

Cal dur posada la mascareta durant tot el concert

Cal estar assegut i no moure la cadira durant tot el concert

Cal guardar en tot moment la distància social i fer ús del gel hidroalcohòlic

 

 

 

 

 

 

David Fons es va iniciar amb la viola de la mà de Vicente Ortiz i Luis Roig, seguint després amb Luis Llàcer, Jesse Levine i Wilfied Strehle. Ha aconseguit diversos premis, com el Premi d'Honor dels Conservatoris Maestro Vert de Carcaixent i Conservatori Superior Joaquín Rodrigo de València, el primer premi en el Concurs Internacional de Viola Murcia 94 o el primer premi en el Concurs Bi-nacional França-Espanya (Bayonne 1995). Al gener de 2019 publica el seu primer treball discogràfic, Viola Oppression (Orpheus Classical), que conté les sonates de R. Clarke i D. Xostakóvitx per a viola i piano —intrepretades amb Kei Hikichi— i que presenta en este concert. David Fons toca amb una viola Giacommo i Leandro Bisiach de 1954.

 

 

 

 

 

Kei Hikichi naix a Tòquio. L'any 1997 es trasllada a Roma, on realitza un curs de postgrau de piano i música de cambra a l'Academmia Nazionale di Santa Cecilia amb els mestres Sergio Perticaroli i Félix Ayo. Ha participat en nombrosos cursos nacionals i internacionals de piano i música de cambra, junt amb els professors Hiroko Edo, Gyorgy Sebok, Mikhail Voskresensky, Ferec Rados, Joaquín Achucarro, Luciano Cerroni, Ulf Tischbirek, Hans-Dietrich Klaus i Dalton Baldwin. Durant el curs 2003-2004 va treballar amb Christian Wetzel en la Musikhochschule Felix Mendelssohn de Leipzig.

 

 

Dades

18/10/2020 - 12:00

Lloc

Sala d’actes
Segueix-nos:
Subscriu-te al nostre butlletí:

Horari:
De dimarts a dissabtes:
de 10 a 14h. i de 16 a 20h.
Diumenges i festius:
de 10 a 20h.
Tarifes:
Exposició permanent:
Precisa de reserva prèvia
Informació i reserves:
Copyright©2017 MuVIM Quevedo 10 i Guillem de Castro 8 | 46001, València.  Tots els drets reservats
Site developed with Drupal