HUI:
Dilluns 16 de Maig de 2022 /
Tancat
Del 21 d'octubre de 2021 al 30 de gener de 2022
Exposició temporal
Trau els ulls de la pintura
Uiso Alemany
Gratuïta
Representando de una tradición creativa cosmopolita, Uiso Alemany posee una pintura densamente inconformista, inquieta e intensa que podremos disfrutar con su proyecto «Saca los ojos de la pintura» creado para el MuVIM.

Les obres d'art no tenen a veure merament amb la bellesa, sinó que poden acostar-nos a l'escatologia. Uiso Alemany abomina de l'art com trompe-l´oeil i no està disposat a convertir la seua pintura en un patètic intent de domar l'horror. Aquest pintor està pasionalmente entregat a la representació de la realitat com deformada, conscient que deformar la realitat és emfatitzar l'expressiu d'aquesta; és, en suma, humanitzar-la. Una tasca que no té res a veure amb la sublimació, ans al contrari, fa que la mirada afronte el disforme, la vida nua amb el que té de terrible, la paüra que ens constitueix.

Amb tot, el sublim burkeano havia de veure amb el que difícilment pot ser dominat: el terror, la por, el grandiós, la infinitud. Des de la imatge inabastable del desert al pànic provocat per una allau, l'home assumeix, a la manera kantiana, que no pot reduir a concepte el que experimenta. Aqueixa “atracció de l'abisme” pre-romàntica va acabar per convertir-se en una cosa merament pintoresca, en les antípodes del desnuament del desig que pinta Uiso Alemany, dominat per un sentiment que va del plaer eròtic a la ràbia frustrant, de la mirada pulsional a la urgència per mostrar l'extrem, allò que no som capaços de suportar. El món, en el sentit heideggeriano, “aclaparat”, és tant el que genera el “ressò de l'absència” quant aquella res que, encara que siga paradoxal, s'entrega.

L'obra d'aquest creador imparell està sostinguda per una deseante consciència de si. El pintor atén a l'extrem del desig, encara que en realitat està completant la personificació al·legòrica, precisament en presència del desconcertant, siga perquè ens atrau o perquè sentim un profund rebuig. “Catarsi: paraula grega que significa “purgar” o “netejar”.

Una etimologia controvertible la fa derivar del grec katheiro: “lliurar a la terra de monstres””. Sens dubte, Uiso Alemany, projecta sobre la superfície pictòrica les seues obsessions, els fantasmes, allò que li excita, però també allò que és incapaç d'acceptar. Hi ha en aquesta pintura una sòrdida bellesa que ens porta a endinsar-nos en els àmbits turbulents de la passió.

FERNANDO CASTRO FLÓREZ

 

 

ELS OUS DE UISO ALEMANY. LA CERCA DE SENTIT EN EL LABERINT DELS SÍMBOLS I EL COLOR.

Uiso Alemany, des del més profund del seu inconscient, tal vegada per la seua forma màgica de crear, per abandonar-se a la bogeria, la mania de la creació, per deixar-se portar on el pinzell li trasllade pintant, com aquella escriptura automàtica surrealista, ens introdueix en el seu repertori de signes que es repeteixen ad infinitum en tota la seua obra: el senyor amb barret, les reixes, les quadrícules, les escales —un altre símbol primigeni, imatge del trànsit entre diversos nivells— encara que en aquest cas són escales ascendents, i perquè no existisca dubte, pinta uns peus pujant.

Sense bogeria no podia haver sobreviscut a l'art. L'art va parir la ciència de la bogeria. La ciència de la bogeria va parir al món. L'art ja existia abans de l'existència mateixa. Art i existència es van conéixer ple de putes i paraules que es mossegaven les unes a les altres. Després de diverses copes de rom, L'existència va reconéixer a l'art, el seu vertader pare.

Gossos, ovelles, reixes, dones nues, tetas, rostres simiescos, membres desmembrats, i com no, masses que semblen entranyes i canonades/intestins. El cos fragmentat, mutilat, sobre taules o en un gran calder, com el calder on les Pelíades enganyades per Medea van trossejar al seu pare Pelias i el van bullir perquè rejovenira, perquè tornara a ser creat en tot el seu vigor.

Versos que li compon el seu germà infernal Mederos Sigler, el 25 de desembre de 2012 en Batabanó: “… dos somiant dir alguna cosa, intentant pintar, escriure, deixar la seua merda clavada en alguna part, va suposar la seua sang podrida de sexe nicotina i rom.”

21/10/2021 a 30/01/2022
Afegir al calendari

Lloc

Llibreria Dadá
Segueix-nos:
Subscriu-te al nostre butlletí:

Horari:
De dimarts a dissabtes:
de 10 a 14h. i de 16 a 20h.
Diumenges i festius:
de 10 a 20h.
Tarifes:
Exposició permanent:
Precisa de reserva prèvia
Informació i reserves:
Copyright©2017 MuVIM Quevedo 10 i Guillem de Castro 8 | 46001, València.  Tots els drets reservats
Site developed with Drupal